Emils flygäventyr
 

Jag heter Emil Göransson och jag älskar att flyga!

Det hela började sommaren 2018 då jag besökte OSM Aviation Academy när dom hade Pilot Open Day på Hässlö i Västerås. Där fick jag möjligheten att provflyga ett Cessna 172S med Garmin 1000 och drömmen om få flyga själv började sakta att gro. 

 

 


Drömmen växte och växte tills jag gjorde slag i saken. Så 2020 påbörjade jag flygutbildningen för PPL (Private Pilot Licens) på Västerås flygklubb. Och I juni 2021 fick jag min flyglicens för SEP Singel Engine Pistong. Därefter började mitt äventyr och jag spenderade mycket tid i luften i Västerås flygklubbs PA-28or SE-KML och SE-KMI, äldre flygplan med analoga mätare.

Första gången då jag lämnade svenskt luftrum var när jag flög en fin tur till Gotland sommaren 2021. 

Men målet att få flyga flygplan med digitala system fanns ju kvar så jag utbildade mig även på EFIS (Electronic Flight Instrument System). Med EFIS utbildningen i min hand så kunde jag äntligen flyga in mig på Cessnan, planet som varit målet hela tiden. Det har blivit många timmar i SE-MIA, ett fantastiskt flygplan med överliggande vingarna vilket ger bättre utsikt när man flyger runt i skyn. Speciellt för passagerare som vill filma och ta bilder.



Under höst, vinter och vår så är soltimmarna som bekant begränsade vilken gjorde att det var svårt att hitta flygtider då man dagtid har ett fultidsjobb. För att flyga i mörker behöver man en specialutbildning. Så det var bara att sätta i gång med mörkerbehörighet NQ (Night Qualification) som blev klar januari 2022. Det är magiskt att flyga i mörker en klar kväll kan man se städernas belysning 10 tals mil bort.


Är för närvarande medlem i Västerås flygklubb VFK & Hässlö flygförsening. så kan utgå och hyra flygplan på båda klubbarna.

 
Post
Samtal
Om