Emils flygäventyr
 

Hur går det till att flyga?

Det är många förberedelser och faktorer som måste klaffa innan det går att flyga. Nedan ska jag försöka förklara vilka förutsättningar som krävs för en lyckad flygning.

väder  

Att planera en flygning samma dag eller bara någon dag fram är oftast enklare än att planera en flygning flera veckor fram. Anledningen är att ju närmare en specifik tid och dag man är ju säkrare blir väderprognoserna. Knepigast är det under lågtryck då vädret skiftar snabbt och är svårt att spå. Sen beror det ju på vilken flygning man är ute efter. Att bara nöjesflyga och hålla sig runt flygplatsen man startade från eller om man vill flyga långt bort som till Gotland tex. 

Då måste vädret vara bra både på vägen dit och när man beräknar att flyga hem igen. Och med bra väder menas att man som VFR flygare alltid måste ha visuell sikt och den måste även uppfylla visa krav, som hur långt man måste kunna se. Och det fins även minsta flygnivå att ta hänsyn till. Då VFR flygare inte får flyga igenom moln där man tappar sikten så måste molnen vara tillräckligt högt upp så man håller sig under dom och även hålla tillräckligt avstånd till marken eller att man kan flyga ovanför molnen. Men då ska man vara säker på att innan landning ta sig ner under molnen igen utan att åka igenom dom. 

I regel så är det lättare att flyga på sommaren då vädret oftast är bättre. Alla vet ju hur grått och trist det kan vara på vintern. I flygutbildningen ingår det 9 teoretiska prov man måste klara på flygskolan och lika många på Transportstyrelsen innan man får boka uppflygningen med Transportstyrelsen. En av utbildningarna är meterologi. Det är en viktig del för piloter för att förstå väderprognoser, väderdata och se skillnad på olika moln, kallfronter, varmfronter, lågtryck, högtryck mm.

Nedan tex och bild är tagen från ARO web den visar det aktuella vädret över Arlanda flygplats 2023-02-20 och den är väl solklar :)

ESSA 202030Z 2021/2121 35005KT CAVOK PROB40 2023/2102 4000 BR BKN008 BECMG 2106/2108 05010KT TEMOP 2106/2115 2000 SN VV006=



 


Flygplan

Boka flygplan kan man göra långt innan planerad flygning eller samma dag om det finns lediga plan. Innan flygning så besiktar piloten själv planet in och utvändigt noggrant och tankar bränsle anpassat efter den beräknade flygtiden + extra bränsle för oförutsedda situationer.

Vikt och balans

Alla små sportflygplan är begränsade med maxvikt när planet lättar och landar. Därför är det viktigt att veta vikten på samtliga som ska flyga med, Det är vikten med kläder och skor telefon mm, helt enkel den vikten man har vid ombordstigning. Med den infon och den planerade flygrutten kan jag lätt räkna ut om vi kan tanka tillräckligt med bränsle och låta alla passagerare kliva ombord.

Briefing

Har jag passagerare med mig i planet, så går jag alltid igenom regler och hur vi ska bete oss i en eventuell nödsituation samt går jag igenom nödchecklistan. För dom som inte flugit privat tidigare så blir den en ny upptäckt att all radiotrafik mellan flygplan, flygtornen, Sweden kontroll mm kommer att höras om vi är i deras luftrum. 

Färdplanering

Ska man flyga längre bort och planerar att landa på andra flygplatser så måste man kolla något som heter NOTAM, där står all aktuell info om flygplatsen. Ibland kan en flygplats vara stängd och då kan det vara landningsförbud eller att man behöver PPR. Är det mörkerflyg så är det viktigt att veta att det finns banljus eller att banan är plogad osv. på sträckan man flyger kan vissa luftrum vara stängda och som då är förbjudna att flyga in i.

Kostnad

Vad kostar det att Flyga? Beroende på vart man hyr plan och vilken modell av plan som man hyr så kostar det allt mellan 1500–2300  kronor per tacotimme och då ingår bränsle, inga andra avgifter tillkommer. " Nja det är nästan sant, planerar man att landa på riktigt stora flygplatser som Stockholm/Arlanda eller Stockholm/Skavsta så kan det tillkomma landningsavgift på ca 600 kr" Vad är då en tacotimme? jo det är en mätare som mäter effektuttaget i flygmaskinen och den är uppdelad på 10 enheter per tacotimme. Vid starten drar flygplanet mest då motorn går på maxeffekt och är då också tyngst samt när man stiger. När man uppnått önskad flyghöjd drar man ner på gasen och magrar planet. Då minskar effektuttaget av motorn och flygningen blir billigare. 

Flyger man ca 30 min inkl start så brukar det bli ca 6 enheter och efter ca 1 timmes flygning brukar det bli ca 10 enheter alltså 1 tacotimme, Hur lång kommer man då på 30 mins flygning? planen flyger ca 105–110  kn. men det är planets indikerade fart (luftmotståndet). så om det blåser 30kn motvind så rör sig planet över mark med 105 kn - 30 kn som är 75 kn är det däremot 30 knop medvind så rör sig planer över mark i 135 kn och vindarna är något som varierar i riktning över hela dagen. Har man extrem otur så flyger man i motvind till målet och när det är dags att flyga hem så har vindarna vänt så det blir motvind hem också.

Nu flyger jag inte över 10 000 fot. Men på väderkartan ovan så kan man se att på 34 000 fot blåser jetströmmarna med 140 kn från Norge mot baltländerna. Så det kommer skilja 280 kn mellan planen som flyger den sträckan mot eller ifrån Norge. det är ca 440 km / tim

Tänk på det nästa gång du ska flyga långt. Om piloten säger att han flugit in 30 min så betyder det att planet haft medvind.

Men i regel så har man ofta med eller motvind så dom tar nästan ut varandra om man flyger kortare sträckor.

Flygrädd?

Fördelen med att flyga privat är att känns allt inte bra så kan man när som helst avbryta flygningen och ta sig tillbaka till flygplatsen. Finns ett tillfälle där vi taxat ut till startbanan och en av personerna blev så rädd att han ville hoppa av och det är något jag tar på största allvar. Ingen ska behöva vara rädd och absolut inte skämmas över det.

Piloten

Flygcertifikat är något man tar en gång sen har man det för evigt. Men det betyder inte att man får flyga för all evighet. Det krävs regelbundna kontroller som tex Medical Class 2, språktest för att prata i komradion. Man måste även flyga ett visst antal timmar så man håller sig i något som kallas flygtrim. Var 24.e månad måste man även göra ett flygprov som visar att man fortfarande kan flyga. "lärartimme"

Frågor?

Skicka gärna ett meddelande till mig om så berättar jag mer om just din nästa flygupplevelse. Eller varför inte din kompis på svensexan / Möhippan

Ja just det svensexa eller möhippa ta den omgående på morgonen, då alkohol och flygning inte blir så bra.







 
Post
Samtal
Om